Lesbrief Wedergeboorte

 

Veel vragen die ons gesteld worden hebben betrekking op wedergeboorte, de waterdoop en Israël. Dat is ook niet vreemd, de door de reformatorische kerken ontwikkelde Vervangingstheologie is de oorzaak van veel onkunde. De Vervangingstheologie stelt immers dat de kerk in de plaats is gekomen van Israël. De kerk zou nu verbondsvolk zijn met alle goddelijke privileges van dien.

De Vrijmaking van 1944 draaide om de positie van de kleine kinderen en hun doop. Zijn onze verbondskinderen nu wel of niet wedergeboren? Kuyper worstelde met deze vraag en kwam met een vreemde constructie op de proppen. De kinderen moeten we beschouwen als wedergeboren, totdat in hun leven het tegendeel blijkt. Terecht is hier tegen in gegaan. Maar op een verkeerde manier. Het leek ons goed nog eens duidelijk te maken wat nu wedergeboorte is, en wanneer en hoe die in de regel plaatsvindt.

 

Wat is wedergeboorte?

Op enkele plekken in de Bijbel wordt gesproken over wedergeboren zijn, opnieuw geboren worden.

Nicodemus stelde hierover ook vragen aan Jezus in Johannes 3. Waarom zouden wij opnieuw geboren moeten worden? Was de eerste (lichamelijke) geboorte niet goed genoeg? We zijn toch geschapen naar Gods beeld?

Om dit beter te begrijpen moeten wij eerst terug naar de basis, onze schepping en daarna de zondeval. God schiep Adam (Adaam=mens) en blies hem de levensgeest in. Daarmee ontving de mens alles om in harmonie met God te wandelen. In Genesis 6:3 zegt God dat zijn Geest (Ruach) niet altoos in de mens zal blijven omdat zij zich misgaan hebben. Daarna zien we de hele geschiedenis van Israël door dat slechts enkelen de Geest ontvingen om te profeteren, om het koningschap uit te kunnen voeren of om priester van het volk te zijn.

De profeet Joël mag dan uitspreken dat God zijn Geest weer zal uitstorten op iedereen en dat er weer zal worden geprofeteerd, dromen en visioenen zullen zijn. Vanuit Handelingen 2 weten wij dat deze profetie op het Feest van de Eerstelingen (pinksteren) in vervulling ging. En de profetie wordt nog elke dag vervuld als iemand de Geest van God ontvangt.

Jezus zegt tegen Nicodemus dat wedergeboorte voorwaarde is om het Koninkrijk van God binnen te gaan. Hij spreekt dan over opnieuw geboren worden, eigenlijk staat in de grondtekst ‘van boven verwekt’ worden. Het is niet een daad van mensen, maar van God die nieuw leven geeft in de mens. Paulus noemt het een nieuwe schepping worden (2 Cor. 5:17).

 

Wanneer en hoe wordt iemand wedergeboren?

Als een baby wordt geboren, dan is dat op zich een zeer groot wonder. Na bevruchting begint een groeiproces zoals dat zo mooi wordt beschreven in Psalm 139:13-16. Als dan het moment daar is, komt de bevalling. Je komt als natuurlijk mens ter wereld. Gewoon van vlees en bloed, met geest, ziel en lichaam. Die drie horen bij elkaar, geest, ziel en lichaam. Maar zij zijn los van God geboren. De menselijke geest moet worden veranderd in de goddelijke Geest.

Net als een natuurlijke baby, komt de geestelijke baby ter wereld na een groeiproces. Er moet eerst iets geestelijks gevormd, geweven worden. Het zaad, het Woord van God, wordt eerst gezaaid en als het ontkiemt zal het gaan groeien.

In Johannes 1:12 en 13 staat goed beschreven wanneer iemand wedergeboren wordt: “Doch allen die Hem aangenomen hebben, hun heeft hij macht gegeven om kinderen Gods te worden, hun, die in zijn naam geloven; die niet uit bloed, noch uit de wil des vlezes, noch uit de wil eens mans, doch uit God geboren zijn.”

Deze tekst leent zich erg goed om achterstevoren gelezen te worden. Wanneer is iemand uit God geboren (wedergeboren)? Er is geen man aan te pas gekomen, niet van vlees en bloed. Niet overgegaan van de gelovige ouders op de kinderen. Geen natuurlijke afstamming dus! Maar, hun die geloven, die Jezus hebben aangenomen. Niet slechts geloven, want dat doen de demonen ook (Jac. 2:19). Maar Jezus aannemen als Redder, Verlosser en als Heer voor je leven.

Dat aannemen is een bewuste daad. In de grondtekst staat het woord “oppakken”. Je ziet de tas met boodschappen staan (je gelooft) maar je moet het zelf (willen) optillen en meenemen. Jezus zegt dat velen het Woord van God horen, maar er niets mee doen.

Het begint dus om een bewuste keuze die je maakt met je verstand, met je gevoel en met je wil.

Als je iets begrijpt (verstand) dan ben ik ook in staat het te willen. Het laatste dat vaak moet worden overwonnen is het gevoel. Toch is het de bedoeling dat wij ons volledig toewijden aan God.

 

Als u weet en begrijpt dat Jezus Christus gekomen is om voor u persoonlijk te lijden en te sterven aan het kruis. Als u weet en begrijpt dat door het offer van Jezus Christus alles is vergeven wat er ook in uw leven is gebeurd, als u weet en begrijpt dat u door het offer van Jezus Christus zonder vlek of rimpel voor God de Vader mag verschijnen en u wilt dit offer aanvaarden zonder dat u er iets voor hoeft te doen, zeg dan tegen Jezus Christus in uw gebed dat u HEM aanneemt als uw Redder, uw Verlosser en uw Heer.

 

Dan mag u op grond van Gods belofte zeker weten dat Zijn Geest binnen in u zult ontvangen. Dan bent u wedergeboren. Paulus zegt het in Romeinen 6:11 zo: “Zo moet het voor u vaststaan dat gij wel dood zijt voor de zonde, maar levend voor God in Christus Jezus.” In het Grieks staat het woord logisch. Het is logisch dat je dan dood bent voor de zonde, maar leeft voor God. In 2 Cor 5:17 staat hetzelfde: “Zo is dan wie in Christus is een nieuwe schepping; het oude is voorbij gegaan, zie het nieuwe is gekomen.”

 

Sieb Buiten