Stelling: De geloofsdoop is
een heel andere doop dan de kinderdoop en daarom geen overdoop.
H. van der Burgh schreef op
2-4-2006:
Mijn reactie op deze stelling
is deze:
Inderdaad is de geloofsdoop in weze iets anders dan de kinderdoop, en kan zou best kunnen
volgen
nadat in een andere gemeente de kinderdoop heeft
plaatsgevonden. Het wordt een totaal andere discussie
als de volwassendoop volgt, nadat
een christen de belijdenis van het geloof heeft afgelegd, en nadat hij/
zij
als kind gedoopt is.
Elke christen die bewust heeft
gekozen voor haar of zijn belijdenis, en die kan getuigen dat die belijdenis
nog steeds
door woord en daad volledig wordt ondersteund, zou mijnsinziens niet de volwassendoop
moeten ondergaan.
Belijdenis doe je voor God, en
te midden van zijn gemeente. De benaming overdoop
klopt dus helemaal niet, je zou
het ”overbelijdenis” of
“opnieuw beljidenis” moet noemen teneinde een
zuivere discussie te voeren.
Als je later kiest voor een
gemeente die de geloofsdoop/ volwassendoop toepast,
dan vind ik het passend en als die belijdenis
wordt gerespecteerd, en
geaccepteerd. Dit natuurlijk uitsluitend als iemand te kennen geeft nog
volledig in te stemmen
met het volgen, gehoorzamen, en dienen van God de Heere,
Christus zijn zoon, en de Heilige Geest.
Andersom: Als een Baptist kiest protestant te worden (al of niet
na b.v.
een partnerkeuze), dan wordt van – voor zover mijn
kennis reikt – ook niet gevraagd om belijdenis van het geloof
af te leggen te midden van de gemeente.
De belijdenis accepteren als een
actieve geloofsdaad door b.v. Baptisten doet recht aan het feit te weten dat God je
geroepen heeft, en dat je zijn stem hebt beantwoordt.
Samengevat: Volwassen – of geloofsdoop kan best volgen na een
kinderdoop, maar volgend op een Belijdenis
vind ik geen recht doen aan iemand die Gods stem heeft
gehoord en Zijn stem heeft beantwoord.
Iemand die Belijdenis heeft
gedaan heeft gezegd: Ja, Heer ik wil u van harte volgen en dienen, en mij
richten naar uw wil.