Algemene reacties op het boek:

 

 

            Frans van Houwelingen schrijft op 29-8-2006:

 

            Op mijn verjaardag kreeg ik het boekje 'Vrijgemaakt door de Zoon'. Ik heb het inmiddels in zijn geheel doorgelezen alle teksten

nagelezen (ook in het verband waarin ze staan). Het is een buitengewoon teleurstellend boekje. Het doet mij verdriet dat iemand

die zegt de Bijbel serieus te nemen, het Woord van God gebruikt om zijn eigen ideeën en ervaringen als de enig juiste aan anderen

op te leggen

 

Het feit dat het helemaal bol staat van de teksten (met onderstrepingen van de schrijver) bewijst voor mij nog niet dat het woord

van God ook werkelijk wordt nagesproken. Ook Satan citeerde uit de Bijbel.

Daarmee wil ik niet beweren dat de schrijver op dezelfde lijn zit als Satan. Br. Bolhuis bedoelt het goed en is er vast werkelijk van

overtuigd dat hij hiermee zijn medemens tot zegen is. Maar goede bedoelingen op zichzelf zijn niet genoeg. (Denk maar eens aan

de eerste keer dat David de ark naar Jeruzalem bracht en wat Uzza deed).

Waarom dan toch een harde toon? Om dezelfde reden als waarom br. Bolhuis harde woorden gebruikt: word toch alstublieft wakker!

Kijk nou eens echt naar Gods genade! Hij is niet afhankelijk van u of mij. Waar aan de ene kant de 'tuchtmeester' van de wet is

weggedaan, wordt aan de andere kant een nieuwe tuchtmeester ingezet: de (spectaculaire) gaven van de Geest, de werkelijke

bewuste ervaring van Gods Geest, de geestelijke groei. Het maakt bange kinderen van God nog banger, omdat ze redenen in zichzelf

zullen willen zoeken om overtuigd te zijn van Gods genade.

Het zal best zo zijn dat br. Bolhuis grote ontdekkingen meent te hebben gedaan of zelfs echt gedaan heeft, dat zijn relatie met God

door het lezen van de Bijbel verdiept is (Het woord keert niet vruchteloos terug) maar uiteindelijk blijft hij in zijn boek toch steken in

de zoveelste variatie op 'voor wat, hoort wat.'

En bij die theologie vallen de eerste slachtoffers onder de zwakken. De zwakken in geloof, die het allemaal niet zo kunnen meemaken

als br. Bolhuis en daarom concluderen dat de Geest hun toch niet gegeven is. Ook de kinderen zijn het slachtoffer, wellicht ook de

verstandelijk gehandicapten, in ieder geval de lastige pubers. Er bestaat voor hen geen Verbond. Ze zijn volgens het boekje geheiligd

'in hun ouders', maar het zijn als ongedoopten tweederangs, onvolwaardige leden van Gods volk. Gelukkig laat Jezus de andere kant

zien. Hij zegende de kinderen (de grote en de kleine) ondanks de protesten van zijn leerlingen, die wellicht toen ook (nog) op de

Bolhuis-lijn zaten (Je moet aan bepaalde voorwaarden voldoen om erbij te horen).

 

Een andere taaie dwaling is die over de Wet. Mensen (en ik hoor daar zelf ook bij) kunnen het moeilijk accepteren dat ze uit zichzelf

slecht zijn en dat de zonde nog steeds macht heeft, ook al leef je dicht bij God. Een oplossing is dan om de wet weg te schuiven, het

hele OT als 'minder- of onbelangrijk weg te zetten, enz.  natuurlijk allemaal vanwege de Geest die in je woont. Br. Bolhuis komt tot

de conclusie dat de Wet ons niets meer te zeggen heeft. Hij vindt ook steeds weer vergeving vragen niet gepast (blz. 28). Wat de

vijfde en de zesde bede dan nog te zeggen hebben, (vergeef ons onze schulden, zoals ook wij hebben vergeven wie ons iets schuldig

was /breng ons niet in beproeving, maar verlos ons uit de greep van het kwaad) wordt niet uitgelegd. Gelukkig neemt br. Bolhuis de

stelling 'vergeving vragen hoeft niet' zelf niet al te serieus. In het gebed achter in het boekje vraagt hij zijn Vader toch om vergeving.

 

En dan Israël. Altijd verbaast het me weer dat op dit punt de Bijbel (of moet ik zeggen 'God'?) zo slecht begrepen wordt. Wellicht

komt dat, doordat het bijbelse zicht op de verhouding tussen Israël en de kerk ten onrechte 'vervangingstheologie' is gaan heten.

Die leer zou in het kort hierop neerkomen dat de kerk in plaats van Israël zou zijn gekomen. Maar dat leert de (vrijgemaakte)

gereformeerde kerk niet. Het is eerder andersom: Israël is een tijd lang in plaats van de kerk gekomen. En zelfs dat is feitelijk niet

juist gezegd. Het is eenvoudig (nou ja, wat is eenvoudig ...)zo. God heeft altijd al de redding van de hele wereld op het oog gehad.

Met het oog op de komst van de messias heeft God een volk apart gezet aan wie hij zijn Woord te bewaren gaf. En zelfs in die

periode richt God zich niet uitsluitend en exclusief op of tot Israël Er zijn ook profetieën voor Edom, Filistea, enz. ook Babylonische

koningen krijgen te maken met Gods Woord. Hij is bewogen om Ninevé, helpt een weduwe uit Sarefat, enz. God is er voor iedereen,

ook toen al. En toen Isräël God wilde claimen door de ark mee te nemen in hun oorlog, liet God hen duidelijk merken dat ze dat recht

niet hadden. God is er voor de hele wereld. Dat kon een kind begrijpen in Israël. Zoals bijvoorbeeld het Israëlitische dienstmeisje van

Naäman. (Ontroerend hoe zij getuigt!). Zelfs in het geslachtsregister van Jezus zijn niet uitsluitend Israëlieten te vinden. God was en

is eeuwig dezelfde. Dat vertelt Hij ons in zijn Woord...

Alle pogingen om Wet en Evangelie tegenover elkaar te zetten of tegen elkaar uit te spelen zijn dus niet terecht. Ook Paulus doet dat

niet al moest hij natuurlijk wel het een en ander uitleggen op dat punt. De veranderingen die de Joden mee moesten maken in hun

denken waren uiteraard niet gering.

Wellicht komt het door de dikte van de Bijbel dat aan de periode Israël zo'n exclusiviteit wordt verleend. Zetten we de geschiedenis

neer in de tijd, dan staat het in een andere verhouding en wordt wellicht duidelijk dat de Onveranderlijke en Eeuwige God het altijd

altijd al ging om de hele wereld, zoals zijn Zoon Jezus in Johannes 3:16 onder woorden brengt.

Ik ga even uit van de bijbelse tijdsindeling. De eerste periode van 2000 jaar is de tijd (ongeveer) van Adam tot Abram. De tweede

periode van 2000 jaar is de Israël-periode (van Abram tot Christus). De derde periode van 2000 jaar die van Christus tot vandaag.

 

Tot slot.

Bijbellezen, het blijft moeilijk. Misschien komt het doordat we het Woord verdeeld hebben in hoofdstukken en verzen. Door die los

naast elkaar te zetten kun je de gekste dingen beweren. Maar uit het Woord van God moeten we vooral God zelf leren kennen.

Ik zou br. Bolhuis en anderen toch eens willen aanraden de Bijbel op een andere manier te lezen. En dan bedoel ik niet met een

andere bril, of met een of andere theologie in het hoofd. Maar ik bedoel de Bijbel lezen zoals je dat ook doet met een ander boek.

Je begint op pag.1 en leest achter elkaar door naar het einde.

Oké, de Bijbel is behoorlijk dik, er zitten taaie stukken in; het zal in één dag of in één week niet lukken. Maar het is werkelijk de

moeite waard.

Om dan toch maar eens een persoonlijke ervaring mee te delen: Naast mijn gewone portie bijbellezingen (bij het eten, slapen,

in de kerk, bijbelstudie, enz. - het is goed om ook dat te blijven volhouden) heb twee keer de bijbel gelezen, zoals hierboven

aangegeven. Gewoon van begin tot eind. Zonder aantekeningen te maken, teksten terug te zoeken of commentaren er bij te lezen.

(Ik reis dagelijks drie uur met de trein en dan is lezen heerlijk). Om het met de woorden van br. Bolhuis te zeggen: het is dan alsof

je een nieuwe bijbel krijgt. Alsof de Heer tegen je zegt: Kom naar mij, jullie die vermoeid zijn en onder lasten gebukt gaan, dan zal

ik jullie rust geven. (Matt.11:28).

 

Met vriendelijke groeten,

Frans van Houwelingen

Berkel en Rodenrijs

 

            Lees hier onze reactie hierop